Як «Маестро» Одеського порту під українським прапором переміг у «Регаті тисячоліття»
Регата «Колумб», що відбулася 1992 року (офіційна назва — Columbus’92), стала найграндіознішим проєктом в історії світового вітрильного спорту. Для організації трансатлантичної гонки, присвяченої 500-річчю відкриття Колумбом Америки, було створено Міжнародний Почесний комітет. До його складу увійшли короновані особи та президенти Іспанії, Великої Британії, США, Італії та Португалії.
Маршрут перегонів: Генуя (Італія) — Кадіс (Іспанія) — Лас-Пальмас (Канарські острови) — Сан-Хуан (о. Пуерто-Ріко) — Нью-Йорк (США) — Бостон (США) — Ліверпуль (Велика Британія). Загалом — 9 тисяч морських миль.
У регаті взяли участь понад тисячу (!) вітрильних суден — від маленьких 12-метрових яхт-однотонників до великих барків і бригантин. Крім іншого, грандіозна регата «Колумб-92» відкрила світові існування незалежної держави Україна, яку морська спільнота вперше впізнала за жовто-блакитними вимпелами на щоглах.
У класі однотонників «Гонку тисячоліття» виграли спортсмени Одеського порту на яхті «Маестро». Ентузіасти з Одеси випередили за очками понад двісті екіпажів з усього світу — у найчисленнішій групі яхт від 12 до 16 метрів. Цей фантастичний результат став нагородою портовикам за стійкість і майстерність у критичній ситуації, яка ледь не переросла в катастрофу.
«У Бермудському трикутнику нас спіткала невдача, — згадував пізніше капітан “Маестро” Олег Сташкевич. — Шквалистий вітер на шматки розірвав такелаж, біля лівого борту тяглася зламана грот-щогла. Яхта почала втрачати плавучість... Зірвати пломби з двигуна і завести його означало зійти з дистанції. Але ми не могли на це піти — адже “Маестро” лідирував. На уламку щогли поставили штормові вітрила й продовжили гонку. Фінішували з великим запізненням, але не втратили переваг, здобутих на попередніх чотирьох дистанціях. При перерахунку балів суддівська колегія присудила нам перше місце. Для усунення пошкоджень яхти знадобилося 35 тисяч доларів. Ми максимально скоротили всі витрати, відмовилися від готелів. Дуже допомогла українська діаспора у США — вони зібрали 10 тисяч доларів...»
Яхтсмени кажуть, що кожна вітрильна гонка — це маленька новела. У такому випадку перехід «Маестро» за маршрутом Європа — Америка — Європа міг би стати цілим пригодницьким романом. Імена головних героїв цього твору: О. Сташкевич, Д. Баранов, С. Червяков, В. Володимирський, А. Ліщинський, А. Озерняк, Ю. Андрижиєвський. Також дуже важливу роль у цій історії відіграв тодішній начальник порту — Павлюк М.П., який всебічно допомагав команді в підготовці човна до перегонів.
Головний приз регати «Колумб-92» вручав переможцям голова Почесного комітету — король Іспанії Хуан Карлос І. Коли настала черга передати срібну копію каравели українському екіпажу, монарх висловив захоплення мужністю яхтсменів-портовиків: «Я б на однотоннику ніколи не наважився перейти через Атлантичний океан», — сказав король. «Якби я був королем Іспанії, я б теж ніколи не переходив через океан на такій яхті», — у шанобливому тоні відповів від імені всіх О. Сташкевич.
Ця фраза справжнього одесита облетіла сторінки багатьох друкованих видань світу.