MANHATTAN
В рамках проєкту "Неймовірний порт"
У травні 1964 року Одеса стала свідком справжньої морської сенсації. Одеський порт прийняв під розвантаження перший у його історії пароплав-стотисячник — супертанкер «Манхеттен». Гігант дедвейтом у 106 тисяч тонн доставив понад 80 тисяч тонн американської пшениці. Розміри судна вражали уяву: 290 метрів завдовжки, 40 метрів завширшки. Це був справжній сталевий мегаполіс на воді. З огляду на такі габарити, розвантаження вирішили проводити прямо у відкритому морі.
Операція була безпрецедентною. Цілодобово працювали шість зведених бригад портових робітників і механіків. На судні працювали 21 вакуумна машина «вакувейтер» і вісім «шерманів», які перекачували зерно у трюми 6 суден-нафторудовозів, пришвартованих до борту «Манхеттена». Крім того, на рейд вивели портовий плавзерносос, який знімав зерно на баржі.
Та погода і техніка вносили свої корективи. Штормові вітри рвали зернопровідні магістралі, вакуумні машини виходили з ладу від багатогодинної роботи, долаючи 24-метрову глибину танків «Манхеттена» — висоту восьмиповерхового будинку! І все ж завдяки злагодженості дій та продуманій організації розвантаження завершили менш ніж за два тижні замість запланованого місяця.
Другий прихід «Манхеттена» в Одесу у квітні 1973 року став подією ще гучнішою. Формально це було те саме судно, але фактично — зовсім інший гігант. Між двома зерновими рейсами у Чорне море танкер встиг взяти участь в унікальному експерименті — транспортуванні нафти морським шляхом з Аляски через Арктику. Під час підготовки до походу в арктичні широти супертанкер пройшов реновацію. Для цього судно подовжили до 306,9 метра, розширили до 46 метрів, укріпили сталевими бімсами і обшили броньованою сталлю по ватерлінії, щоб судно могло долати льодові поля завтовшки один метр. Так «Манхеттен» перетворився на один з найбільших у світі криголамів.
Його поява у Чорному морі стала справжнім видовищем. На першому етапі пшеницю (103 тисяч тонн) знімали на рейді, а коли осадка дозволила, гіганта завели у гавань. Решту вивантажували вже в порту. При цьому носова частина судна була пришвартована до причалу, а корму в стаціонарному стані утримували з обох боків буксири портового флоту.
І цього разу роботу виконали достроково. За що судновласник, американський мільйонер Норман Канн, преміював портовиків 10-ма новітніми «вакувейтерами». А капітан судна, грек Ернест Качікіс, з задоволенням роздарував листівки з фото унікального супертанкера
